PENTA – INTERJÚ

Aktuális / Művészek / Dark Psytrance / Interjú / international artist / külföldi fellépő / Hírek / Zenészek

A Halloween party szinte már hagyomány a Y-Production & Psyababa records közös szervezésben. A két szervezőcsapat ezúttal az orosz pszichedelikus hangzás nagymastereivel örvendeztet meg mindenkit. Pentát a goa.hu csapata kapta mikrofon végre újabb hazai látogatása ürügyén. Jó olvasást!


– Úgy tudjuk, hosszú ideje foglalkozol már zeneírással. Ez a történet visszanyúlik egészen a 80-as évek végéig. Milyen emlékeid vannak ebből az időszakból? Milyen hangszereken keztél el játszani és zenét írni és mi volt a kedvenc stílusod?

-Gitáron kezdtem el játszani 11 éves koromban és ekörül írtam az első dalomat is. Fel is vettem ezeket az opuszokat, de sajnos a ebben az időben magnókazetta hiány volt a Szovjetúnióban így kénytelen voltam később ABBA számokat venni ezekre a kazettákra. Aztán néhány osztálytársammal zenéltünk és Beatles insprálta őrült dalokat írtunk orosz nyelven. Volt egy játék gitárunk egy Yamaha szintink és különböző összeválogatott dobok. Ezeken kentük a témát és egy mono Vesna 202 típusú szovjet magnóval vettük fel őket.


-Vissza tudsz emlékezni arra a pontra amikor magával ragadott a pszichedelikus hangzás? Volt egy konkrát élmény ami megváltoztatott mindent vagy inkább a zenei pályafutásod fejlődése során jutottál el ehhez a hangzáshoz?

-Ez a dátum egészen pontosan 1997 augusztus 16-a volt amikor a barátaimmal elmentünk az X-Dream fellépésére San Fransiscoban. Ez az esemény mindnent megváltoztatott.

-Eredetileg Oroszországból származol de most Portugáliában élsz. Korábban hosszú időt töltöttél az USA-ban és az Azori szigeteken. Milyen a helyi pszichedelikus felhozatal itt?

-A kezdeti trance élményeim Oroszországban Goa kazetták vásárlásához köthetőek a Szentpétervári Nevsky Prospect boltban közvetlenük a kaliforniai X-Dream-es buli után. Többet szerettem volna tudni erről az egészről, de nem sok mindent találtam. Az interneten sem volt túl sok info és igazából már nem is éltem Oroszországban, szóval a pszichedelikus szcénához köthető emlékeim nagy része San Francisco-ból származik. Az ottani közeg olyan nekem mint egy kiterjedt család. Ismerem a legtöbb embert és az össze fontos partin játszottam. Nagyon sokan és nagyon sokat segítettek nekem abban, hogy a zeném ismerté váljon ami aztán végül nemzetközi fellépésekhez vezetett.

Az első ilyen külföldi fellépés egyébként teljesen váratlanul esett az Ypy Poty fesztiválon Brazíliában 2002-ben.

A San Fransisco-I szcéna egyébként kb 300 emberből áll, akik szinte minden hétvégén partizni járnak. Nagyon hasonló ez a portugál Casa do Povo (Emberek háza) bulikhoz ahol a falu népe összegyűlik minden hétvégén, hogy együtt táncoljanak és borozzanak.

Nem így a moszkvai partik ahol többezres tömegek jelennek meg különböző szervezők bulijain akik általában még egymással is versenyeznek.
Az amerikai partikon pedig például nagyon ritka a bárpult (mármint az olyan ahol alkohol kapható) így aztán a nyereség is minimális. A bulik inkább csak a jókedv és a társaság miatt szerveződnek. A kubrendezvények persze itt is olyanok mint bárhol másutt a világon mégis valamiféle családi hangulattal.
Ami Portugáliát illeti nem tudok túl sokat az itteni helyzetről. Csináltuk kis bulikat az Azori szigeteken de épp most költöztünk Liszabonba szóval még nem tudom ki mit csinál itt, de ki fogom deríteni. Eddig elég ritkán játszottam itt annak ellenére, hogy itt élek. Ha itt játszom akkor az a Boom fesztivál.

-Milyen projektekn dolgozol egyébként mostanában és mik a tervek a jövőre nézve?

– Mióta a fiam Lucas megszületett mással voltam elfoglalva de most ismét dolgozom egy titkos projekten. Első infó: természetesen trance! Zene ügyben ennyit tudok most mondani. A zene mellett több webdesign és webfejlesztési projektben is részt veszek. Legutóbb például csináltam egy kis hack-et – a psynebula.com a SoundCloud zenehallgató eszköze, ha ezt a linket használod azonnal psytrance lejátszási listákat kapsz. A fiammal kapcsolatos tapasztalatok alapján fejlesztettem ezt a megoldást. Nagyon mozgékony, állandóan szaladgál és nem hagy zenét keresgélni, így aztán kellett egy alkalmazás ahol csak megnyomom a gombot és viola – psytrance!

-Nézzük a technikai részleteket kicsit. Milyen szoftvereket használsz zeneíráshoz? Vannak egyéb eszközök (kontrollerek, analog szintik) a set-upodban?

-Még mindig Cubase 5-öt használok, persze azért sokat szórakozom a Logic X-el és az új Abletonnal. Nem sok kontrollert használok, sőt néha csak fogom az egeremet, a laptopomat és ennyi…elég sok zenét írtam szimplán egérrel és a dj fülesemmel. A lehallgatáshoz is egy pár olcsó Fostex hangfalat használok. Persze ezeknek a hangzását nagyon jól ismerem és ez az ami számít. A csilli-villi cuccok sosem voltak fontosak igazán és a Reaktor még mindig a zajkeltés királya nálam. Használok még Virus Indigo-t és Microwave XT-t mint külső szintit, ezenfelül pedig bárcsak játszhatnék a jó öreg Kurzweil szintimen, de az tonnákat nyom és még mindig Californiában van.

-Hogyan látod a pszichedelikus szcéna fejlődését zeneileg és összességében? Találsz még benne underground érzést vagy inkább olyasfajta tendenciát látsz, hogy a fesztiválokon gyakran hallható minimal vonal túlságosan populárissá teszi a szcénát?

-Úgy látom a zene nem sokat változott az elmúlt 5 évben. Sőt, szinte teljesen ugyanolyan egy ideje. De ez így rendben van szerintem. A legfontosabb az, hogy egy utazásra vigyen egy partin. Az évek allatt történő fejlődés persze fontos, de nem annyira mint ahogyan a hanzások váltakoznak egy buli során.

-Akik nem tudnánk ki húzódik meg az Azorsky név mögött azoknak eláruljuk, hogy ez a te electro/tech house alteregód. Mi inspirált arra, hogy elindítsd ezt a projektet és olyan előadókat remixelj mint pl a Black Eyed Peas vagy Tiesto?

– Az Azorsky igazából egy nagyszerű zeneírás gyakorlat volt nekem. Rengeteget tanultam a zenekészítésről és arra is rávett, hogy meghallgassam hogyan csinálnak zenét a top előadók. Ez a projekt mos éppen áll. Mindig is csak amolyan kedvtelés volt és a zenéket is azért csináltam, hogy az Azori szgeteken ahol nincs igazán jelen a trance tudjak pár eredeti electro house-t játszani mint Azorsky.


-Most, hogy az európai fesztiválszezon a végéhez ért, ha visszatekintesz az elmúlt hónapokra melyek voltak azok a pillanatok, amelyeket kiemelnél. Melyek voltak a legjobb fesztiválok és miért ezek voltak a legjobbak.

-Nagyon élveztem a SUN fesztivált, ennél jobban nem is indulhattak volna. Kíváncsian várom a folytatást. Volt egy hihetetlem parti Portugálibán. Régi Penta trackeket játszottam 3 órán keresztül egy nagyon pszichedelikus tánctéren. Több ilyen buli kellene! A Magicana fesztivál Wales-ben is fantasztikus volt, szóval összességében a nyár nagyon jól sikerült és mindenhol azt láttam, hogy nagyon nagy az érdeklődés a trance zene iránt.


-Jónéhányszor játszottál már magyarországon, köztük a legnagyobb fesztiválokon mint O.Z.O.R.A. vagy a SUN. Ezen felül ha egy kicsit keresgélünk, a goa.hu fórumon még mindig emlegetik azt a partit, amelyet a Psybaba szervezett 2004-ben a kazamatákban. Ekkor játszottál először nálunk és a közönség azóta is jól emlékszik erre az alkalomra. Neked milyen emlékeid vannak rólunk?

-Igen-igen, nagyon jól emlékszem arra a bulira. Ez volt az első találkozásom a Psybabás srácokkal, az első bulim egy volt kommunista országban és az első korty az Unicumból. Ez a fekete ördög azóta is beragyogta sok bulimat és vidám perceket szerzett a barátaimnak is. Nagyon tetszett Budapest is és hogy milyen kis rendezett országotok van. Természetesen várom már, hogy újra nálatok lehessek a Psybaba és az Y-production közös buliján!

Leave a Reply