“…egy élőzenés produkció egy jó pohár hideg víz lehet az izzasztó, boldog nyárban…” | Interjú az Óperentzia zenekarral

Aktuális / Lemezbemutató / Hírek

operentzia

Az Óperentzia zenekart nem nagyon kell bemutatni senkinek: nemrég az Akvárium-beli Ozric Tentacles-koncert előtt hallhattuk a duót, miközben évek óta visszatérő fellépői az ozorai Dragon Nest színpadnak, és aki esetleg ott elmulasztotta volna őket, az is nagy eséllyel meggyőződhetett sokszínűségükről és kvalitásaikról, lévén a kezdetektől ők ozorai Cirkusz zenei felelősei. A két alapítótagra minimalizálódott formációval sok minden más mellett új lemezük, a Trance ober Enz kapcsán beszélgettünk, ami ma délután négykor kelür bemutatásra a radiOzora Chill csatornáján.

– Az utóbbi időben a két alapító tagot emlegetik a cikkek, megjelenések és a színpadon is ketten vagytok. Az új albumot is ketten alkottátok?

– Igen, ez az első lemez, amit kiárólag ketten alkottunk, tulajdonképpen visszakanyarodtunk a gyökereinkhez, mert az első  felállásunkban is ketten voltunk. Gondolkodtunk sokat, hogy hívjunk-e vendégeket úgy mint eddig, de most úgy érezzük így tudtunk a leginkább kiteljesedni ketten, együttes belehallásokall.

– Új lemezetek megjelenése és természetesen az idei Dragon Nest fellépésetek kapcsán faggatunk benneteket. Mit kell tudni az új kiadványról?

– Az új albumot egy szibériai archív népdal gyűjtemény ihlette. Az autentikus énekek köré új zenei környezetet képzeltünk el és a lehetőségeink szerint megpróbáltunk a legjobban kifejezni azt. A színpadon dobra és analóg szintikre minimalizálódtunk, a basszusokat előre rögzítettük. Sokat kattingattunk a Dunakanyar lankái közt a stúdióban. Onnan is sok energiát merítettünk. De a budapesti napfelkelte is ott bújik a számokban. Igazából benne vannak az albumban az utóbbi évek élményi és hatásai.

– Milyen a kapcsolatotok Ozorával? (Mikor voltatok először, hogyan kerültetek oda?)

– 2012-ben jártunk először a fesztiválon és a Dragon Nest színpadon, a Freak Fusion Cabaret zsonglőr csapatával közösen léptünk fel. Velük az azt megelőző évben kezdtünk kollaborálni ami a mai napig tart, s mivel ők korábban rendszeresen jártak a fesztiválra, így adta magát a dolog, hogy bemutassuk a közösen kitalált produkciónkat. Aztán minden évben jött az O.Z.O.R.A. A cirkuszon kívül önálló koncertünk is szokott lenni. Egyértelműen a szívünk csücske a fesztivál.

– Zenei életetekre is hatással volt a fesztivál?

– Egyértelműen igen. Az O.Z.O.R.A. Fesztiválnak köszönhetően ismertünk meg olyan előadókat, mint Shpongle, Ott, Kalya Scintilla vagy a Kaya Project, és persze sorolhatnánk még akik hatással voltak ránk, emellett természetesen a fesztivál atmoszférája, az emberek gondolkodásmódja, nyitottsága és kreativitása is inspiráló számunkra. Azt szoktuk mondani,hogy van az Ozorás hét, meg a többi ötvenegy.

– Mindig is voltak zenekarok itthon és külföldön, akik a partykulturához jobban tartoztak, mint más zenei körökhöz.. A kilencvenes években a Korai Öröm, aztán a Colorstar, az Anima stb… Létezik ez a vonal valójában?

– A magyar zenei palettán, éppen a kérdésben említett zenekarok, teremtettek egy ilyen szubkulturális vonalat, ami független volt a mainstreamtől és a média által játszott és támogatott zenéktől. Ez nyilván a kilencvenes években élte fénykorát, de követte őket jó néhány új generációs produktum a 2000-es években. Mi most egy kisebb „stílusváltáson” megyünk keresztül, változunk, formálódunk. Folyamatosan. Lehet az új album partykultúra vagy csak egy jó fless, nem tudjuk. Ezt nem mi határozzuk meg.

– Koncert vagy stúdió bandának érzitek inkább magatokat?

– Mindkettőnknek van otthon egy házistúdiója és külön-külön is dolgozunk a dalokon, de mivel úgy írjuk, hogy színpadon elő tudjuk adni, így inkább koncert bandának mondanám magunkat.

– Gábor dolgozik csak stúdiómágusként? Kivel melózott mostanában, kivel fog?

– Igen én hangmérnökként dolgozom a Nagymarosi Művésztelep stúdiójában, hangfelvételeket készítek, keverek és maszterelek. Megfordult nálunk jópár zenei produkció, az autentikus zenétől kezdve, a klasszikus hangszerelésű filmzenéken át a metálig. Nem áll távol tőlem a színpadi hangosítás sem.

– Meséljetek a nagymarosi sztoriról: mi folyik ott mostanság? 

– Nagymarosra egy éve vonultunk le a kedvesemmel létrehozni egy közösségi alkotó és előadó, kulturális, közösségi teret. Egy parasztházban vagyunk a Dunaparton, sok önálló helyi és ’gyüttment’ művész összefogásával 😉 A ház egyik része profi hangstúdió, itt zenei alkotás folyik éjjel-nappal. Ezen kívül összefogjuk a környékbeli jó arcokat és kultúrát csepegtetünk a környéken hétről hétre. Koncertek, könyvtár, kiállítások, jó filmek, workshopok, gyönyörű udvar, ihletetadó környezet. Itt alkotunk mi is Tibivel. Későbbi terveinkben látunk egy tanyát, alkotóházakkal és egy különálló stúdióval…

Kép: Busák Péter

Kép: Busák Péter

– Kik azok a producerek, akikre figyeltek, akiket előremutatónak tartotok?

– Egy fentebbi kérdéskörben már említett Shpongle, Ott stb. hangszerelési ötleteit zseniálisnak tartjuk,zenéjükben ízlésesen keverednek különböző műfajok jellegzetes hangjai. Rajtuk kívül természetesen vannak még producerek akiket szívesen hallgatunk, közös kedvencünk Amon Tobin vagy éppen Solar fields, Kalya scintilla.

– Egyre több psy fesztivál hív meg egyre több élőzenét játszó bandát, itthon és külföldön egyaránt ebben. Hol jár ezen az úton O.Z.O.R.A.?

– Mi úgy látjuk, hogy a psy mint fogalom kezd kiszélesedni vagy tágulni. Ma már egy minőségi psy fesztiválon már nem csak a nagyszínpados dj-k érzik otthon magukat. Csodálatos falu alakul egy hétre ahol mindenki talál magának valót. Ráadásul sok zenei értő fül fordul meg az ilyen fesztiválokon és számukra egy élőzenés produkció egy jó pohár hideg víz lehet az izzasztó, boldog nyárban… aztán ha az még passzol is a flow-ba…

– Négy éve szinte minden évben megfordultok a színpadon. Mi a vélemény a Dragonról?

– Először is,maga a helyszín egy nagyon különleges és csodálatosan kivitelezett építmény, minden évben érkezik valaki, aki még nem volt Ozorán, annak elsőként a Dragont mutatjuk meg. A hangtechnika évről-évre fejlődik és egyre jobb körülményeket biztosít a fellépő zenekaroknak. Egyébként gyűjtő hely is, ha elveszítjük egymást csak letanyázunk a Dragonban és előbb utóbb felbukkan a másik.

A interjú eredetileg a The Ozorian Prophet számára készült.

Leave a Reply