Boom Shankar (BMSS Records)

Aktuális / Művészek / BMSS Records / Classic Goatrance / DJ-k / Fullon / Interjú / international artist / jótékonysági rendezvény / külföldi fellépő / Hírek / Zenészek

A goa.hu csapata exkluzív riportot készített a hazánkban is egyre népszerűbb német DJ producerrel, aki a BMSS (Brother Moon Sister Sun) lemezkiadó vezetője is.


– Köszönjük szépen Armin, hogy szakítottál időt arra, hogy válaszolj néhány kérdésre amit Comsat barátommal állítottunk össze.

– Köszönöm Petar, hogy megkerestetek ezzel lehetőséggel. Nagyon örülök, hogy megoszthatom a gondolataimat a magyar közösséggel és a goa.hu olvasóival.

– Vágjunk is bele! Először is jónéhányan tudjuk, hogy nem csak nagyszerű DJ vagy de Te vagy a BMSS kiadó vezéregyénisége is, ahol sok ismert dj, producer, vj és dekorációs csapat is dolgozik.  Kérlek, mesélj arról, hogy hogyan indult a kiadód, milyen projekteken dolgoztok mostanság és milyen jövőbeni terveitek vannak?

– A BMSS Records kiadó 4 éve indult annak eredményeként, hogy erős elkötelezettséget érzek a pszichedelikus szcéna iránt. Ezt megelőzően kb 10 évg működött már a BMSS, partikat szerveztünk, fesztiválokon vettünk részt és természetesen előadókat is támogattunk. Egészen 2009-ig nem is éreztem, hogy ennél többre lenne szükségem. Remek előadók voltak körülöttem, ugyanakkor nem volt lehetőségünk megjelentetni a zenéiket olyan formában, ahogyan mi szerettük volna. Ezért aztán az egyetlen logikus út arra vezetett, hogy átalakítsuk a BMSS-t egy kiadóvá. Most, 4 évvel később, ha visszatekintünk a megjelenéseinkre túl vagyunk 5 CD, 2 dupla CD és kb 20 digitális formátumú EP kiadványon.

Ami jelenleg a legjobban leköt az a következő CD kiadványom, amelynek címe „Trancendance”. Ez egy tripla lemez lesz több mint 30 művész közreműködésével. Ez lesz ezidáig a legjelentősebb megjelenés a kiadó égisze alatt. Év végére tervezzük a megjelenést.

Ezen felül készülőben van még jónéhány EP: Datacult például egy új projekt a Meller formációban már ismert Marco Scheretől. Az első kiadványa novemberben jelenik meg nálunk olyan előadók remixeivel mint Eat Static, Perfect Stranger vagy ManMadeMan. További EP-k következnek ezután olyan nevektől mint Elegy, Tectum vagy Plasma Corp a progressive vonalon, míg a pszichedelikusabb vonalon Holikado (ez Aoidioiboa új Goa projektje), Sequoya (ami Yan Gecko forest projektje), Champa és Nebula Meltdown megjelenések várhatóak. Szót kell még ejtenem egy általam nagyon várt megjelenésről a chill out vonalon Suduaya és Ancient Core legújabb munkáival amelyek októberben jönnek ki.

Ha pedig a művészekről beszélünk, nagy örömmel jelenthetem a magyar rajongóknak hogy épp most csatlakozott hozzánk Oleg, Tsubi és Gorgo akiket mindannyian régről ismerhettek már. Remélem rajtuk keresztül a BMSS kiadó még erősebben jelen lesz Magyarországon a következő években!

– Rengeteg dolog zajlik a kiadód háza táján. Hogyan osztod be az idődet, hogy az utazások és a fellépések mellett még erre is ennyi időd marad? Vagy egy jól szervezett csapat dolgozik mögötted, akik viszik a különböző irányokat a kiadón belül. Ha így van, ki mit csinál a kiadónál?

– Valóban kicsit depressziósnak érzem magam, hogy egy nap csak 24 órából áll. Fellépésekre járni szinte minden hétvégén a világ különböző pontjaira, nem hagy túl sok időt a kiadó körüli dolgokra. Gyakran hazaérkezem egy hétvége után, kipakolok és már pakolnom is kell, mert másnap indulok a következő partyra. Így aztán természetesen útközben is dolgoznom kell, szerencsére ennek a technikai feltételei szinte mindenhol adottak ma már. Emellett néhány kollégám különböző területeken dolgozik a kiadónál. Így például nagyon örülök, hogy Marco segít a programok összeállításában, Maex Steel a Sumishii Aran-ból a videók szerkesztésében segít, míg Sephira a promo szövegekkel kapcsolatba. Ő angol tanár így aztán megvan a megfelelő tudása, hogy másokhoz is elérjen az üzenetünk.

Még így is szinte 24 órában elfoglalt vagyok – ez a hátránya annak, ha olyan területen dolgozom amit imádok és minden energiámat bele szeretném tenni – ugyanakkor ennél jobb munkát el sem tudnék képzelni. Ha őszinte akarok lenni azért egy aranyos titkárnő egy valóra vált álom lenne!

b-shankar

– Az elmúlt években az egyensúly a dj-zés és az élő fellépések között jelentősen megváltozott, ugyanakkor te nem használsz semmilyen digitális eszközt vagy szoftvert, ami megkönnyítené a munkádat a fellépéseken.  Mit jelent számodra dj-nek lenni manapság, amikor a „live set’-nek szinte mágikus jelentése van?

– Egyszer kipróbáltam egy digitális cuccot, de nem igazán jött be. Mindenki meg tudja nyomni a Sync gombot ami automatikusan szinkronizálja a zenéket ezáltal szerintem egy szett nem lesz igazán inspiráló. Ugyanez az oka annak is, hogy sosem játszom előre összeállított szetteket. Szükségem van arra, hogy kapcsolatban legyek a tánctérrel, így tudok adni és kapni is, ami aztán egy közös energiacseréhez vezet. Egy előre összeállított szettel lejátszása számomra azt jelentené, hogy a nem veszem figyelembe azt, ami a tánctéren történik. Személyes véleményem – de természetesen tiszteletben tartom az ettől eltérő véleményeket is – hogy egy Dj-nek tudnia kell megfelelően beállítani a zenék sebességét és összekeverni őket. Ez a minimum feltétele annak, hogy dj-nek nevezhesse magát. Éppen azok az apró hibák amelyet egy ilyenkor ejthetünk különböztet meg bennünket a robotoktól. Én ezt a verziót részesítem előnyben a tökéletes, hibátlan, de néha unalmas, robotikus szettekkel ellentétben.

Vannak persze olyan pédák is a digitális előadásmódra, mint például Hell Blau, aki a kiadó spanyol képviselője. Ő például minden előnyét kihasználja a digitális megoldásoknak és a kontrollereknek. Teljes mértékben újra keveri a zenéket így egy átmenetet képezve a dj-zés és a live között. Én azért jobban szeretem a táncoló tömeget látni magam előtt mintsem egy számítógép kijelzőjét, mert a kapcsolatteremtés így sokkal erősebb. A végén az számít leginkább hogy úgy játssz nagyszerű szettet, hogy végig kapcsolatban vagy a közönséggel. Nem zavar, hogy ezt bizonyos kollégák hogyan érik el addig, amíg működik a dolog. De a magam részéről sokkal inkább egy élő dj szettet hallgatok mint egy „lenyomom a play-t” típusú előadást amit nem is szabadna live-nak hívni, hiszen attól nagyon messze van.

– Gondoltál valaha arra, hogy saját zenéket készíts és a djzés helyett te is live szetteket játsz?

– Természetesen gondoltam rá és ki is próbáltam a dolgot Soul Kontakt nevű barátommal Máltáról.

Írtunk egy tracket még 2010-ben ami meg is jelent a Transistion válogatáson, illetve Ovnimoon-nak is készítettünk egy remixet a The Source című zenéjére ami pedig a Transmissions című válogatásra került fel. Ezt a projektünket Lightsource-nak neveztük el és dolgozunk is újabb saját zenéken és remixeken. Jó kis móka ez és szeretek Colinnal együtt dolgozni, de azt gondolom legalább 10 év kemény munkára lenne szükségem, hogy ki tudjak jönni egy olyan saját hangzással amit nyugodt szívvel lejátszanék nagy hangerőn is. Inkább a djzést részesítem előnyben mert ennyit nem szeretnék várni.

A másik nagy előnye a djzésnek, hogy minden hétvégén új zenéket játszhatok, nem kell folyton ugyanazokat a zenéket felraknom. Úgy érzem ezt rövid idő alatt megunnám és elveszteném a lelkesedésemet és az energiát a fellépés során. Mikor djként zenélek gyakran magam is meglepődöm mit hozok létre…ez egy azonnali művészet és ezt nagyon imádom. Ilyen sosem jön létre egy előre összerakott szettnél.

– Hogyan látod a pszichedelikus szcéna fejlődését zeneileg és összességében? Találsz még benne underground érzést vagy inkább olyasfajta tendenciát látsz, hogy a fesztiválokon gyakran hallható minimalos vonal túlságosan populárissá teszi a szcénát?

– A 90-es évek közepe óta van rálátásom a pszichedelikus szcénára. Tanúja voltam sok felemelkedő és lejjebb süllyedő időszaknak. A goa trance már 97-ben népszerűvé vált. Még az MTV is játszott zenéket a Green Nuns of the Revolution-tól vagy a Juno Reactor-tól. Aztán az ezredforduló környékén jött az első progresszív hullám Atmossal vagy Halodiummal, ami egy teljesen új közönséget ért el a jóval lassabb és egyszerűbb hangzásával. Aztán ha visszanézünk 2005-2006 környékére a Full On elért a világ minden pontjára, Skazi a Pepsi reklámarca lett Izraelben, az Infected Mushroom igazán nagy név kezdett lenni az elektronikus zenei szcénában. Még a DJ MAG top 100-as listájára is felkerültek.

Szóval az én véleményem szerint az underground érzés már rég elmúlt a pszichedelikus trance-el kapcsolatban. Ugyanakkor a stílusok szerte ágazóbbak, mint valaha: nézzétek csak meg a Dark-ot például. Ott még mindig mindig megvannak azok az arcok, akik a zene teljes mélységébe ássák magukat és képesek napokon keresztül 180BPM-es tempóra táncolni. Ezt simán hívhatjuk undergroundnak.

A másik oldalon pedig itt van az az OffBeat ’zene’ ami főként Németországból, Hamburgból jön. Szerintem például ennek semmi köze a pszichedelikus hangzásokhoz, a trance-hez meg főleg nincs, de valamiért a fiatal kölykök mégis azt gondolják, hogy egy undergrund Goa buliban voltak miközben Neelix-re szeletelik az oxigént.

Dióéjban a földalattiság már rég elmúlt, de mégsem vagyunk teljesen elüzletesiedve. Valahol a kettő között mozgunk néha, az egyik, néha a másik van túlsúlyban. Ami viszont nagyon jó: még mindig remek bulikat lehet találni nagyszerű emberekkel, remek zenékkel, rengeteg energiával és szeretettel…csakúgy mint a 90-es években.

– Most, hogy az európai fesztiválszezon a végéhez ért, ha visszatekintesz az elmúlt hónapokra melyek voltak azok a pillanatok, amelyeket kiemelnél. Melyek voltak a legjobb fesztiválok és miért ezek voltak a legjobbak?

– Azért nincs még teljesen vége, egy fesztivál még hátra van!  A Transistion fesztiválon kezdtem a szezont Spanyolországban és a jövő hónapban a Connection feszten fejeződik be számomra, ami szintén Spanyolországban lesz. A kettő között persze rengeteg fantasztikus élmény volt amelyek közül nehéz lenne egyet kiemelni.

A legjobbak között volt mégis a Transistion mert ott még mindig érezhető az igazi underground feeling, amiről az előbb már beszéltünk. Azután ott volt a Doof fesztivál. Az izraeli tánctér őrülete és energiaszintje szinte verhetetlen, tisztára mint a 90-es években Európában. A németországi Fusion fesztivál csodálatos volt a változatos zenei felhozatal miatt…a nagyszínpadon 8000 ember előtt játszani óriási élmény volt. Nagyszerű látni, hogy a világ minden szegletéből és zenei kultúrájából érkező emberek együtt táncoltak itt. Sokaknak közülük ez volt az első psytrance élménye például, szóval ez egy nagyon jól kitalált dolog.

Egy másik csúcspont a Genesis fesztivál volt New York-ban mert az amerikai szcéna még mindig nagyon friss, tele őrült arcokkal.

Amitől viszont még a zoknim is a bokámig csúszott az minden bizonnyal a S.U.N. fesztivál volt nálatok Magyarországon. Ott minden tökéletes volt: a zene, a művészet, a helyszín, a vibrálás…Összességében azt mondhatom nagyszerű nyaram volt és már most nagy várakozással tekintek egy kis hosszabításra, ami a téli Ázsiai fesztiváltúrámat jelenti majd. Úgy tűnik a nyárnak sosincs vége!

– Jónéhányszor játszottál már Magyarországon, köztük a legnagyobb fesztiválokon mint O.Z.O.R.A. vagy a S.U.N.  Mi az első dolog ami eszedbe jut Magyarországról?

– Az első magyarországi utam ugrik be. Ez 1999-ben volt amikor a Solipse fesztiválra jöttem. Még mindig ezt tartom az egyik legnagyobb fesztiválélményemnek. Csodálatos emlékek jönnek elő, nagyszerű emberekről, lélegzetelállító helyszínről beágyazva az egyik legcsodálatosabb természeti jelenségbe a teljes napfogyatkozásba. Ez az élmény megalapozta a kötődésemet Magyarországhoz és a magyar emberekhez, ezért is jövök ide amilyen gyakran csak tudok!

– Hamarosan ismét Magyarországra látogatsz, hogy fellépj a goa.hu által szervezett Earthdance partyn. Ha egy üzenetet kellene küldened azoknak akik a világ minden szegletében együtt táncolnak és ünnepelnek ezen a rendezvényen, mi lenne az üzeneted?

– Legyünk egyek, és győzzük le a kulturális és vallási különbségeket és ismerjük fel, hogy mindannyian békében akarunk élni. Ki akarjuk használni az élet minden lehetőségét miközben arra vágyunk, hogy szeressenek bennünket és mi is szeressünk. Olyan egyszerű boldognak lenni és megtalálni a saját utadat…bízz magadban, kövesd az álmaidat és alakíts egy olyan békés világot ahol a körülötted levők is békében élhetnek. Azonban mindenkinek magának kell éreznie azt, hogy jobbá szeretné tenni ezt a világot. Higyjétek el, megéri!

– Köszönjük szépen ezt a részletes és motiváló interjút Armin. Jó látni, hogy milyen felelősségteljesen gondolkodsz a pszichedelikus szcénáról és milyen nagy energiákkal dolgozol azon hogy a nap végén minden egy kicsit jobb legyen.  Nagyon várjuk már, hogy személyesen találkozzunk veled és meghallgassuk a szettedet az Earthdance partyn, szeptember 21-én a Dürer Kert nagytermében!

– Petar, Comsat, köszönöm srácok ezt a remek lehetőséget, nagy élmény volt veletek beszélgetni és persze mindazokkal akik olvassák majd ezekez a sorokat a goa.hu-n. Őszintén szólva már alig várom az Earthdance partyt! Már csak pár nap! Ott találkozunk!

Ölelés mindenkinek!


Az alábbi linkeken megtaláltok minden friss információt Boom Shankarral kapcsolatban:

www.facebook.com/DjBoomShankarBMSS
www.soundcloud.com/boomshankar-bmssrecords
www.soundcloud.com/bmss-records
www.facebook.com/BMSSRecords
www.BMSS.eu

Bmss

Leave a Reply